Wykreślenie z KRD – jak usunąć wpis z rejestru dłużników?

Wykreślenie z KRD – jak usunąć wpis z rejestru dłużników?

10 listopada 2022 0 By Aleksander Czarnecki

Odmowa kredytu w banku, czy brak akceptacji odnośnie chęci kupna na raty jakiegoś artykułu gospodarstwa domowego nie są miłe; podobnie jak znalezienie się w bazie Krajowego Rejestru Dłużników. Większość z nas zna tę nazwę ze słyszenia, albo z jej „czarnej sławy”, która jej skutkiem naszych błędnych wyborów i decyzji. O tym czy jest KRD, jak sprawdzić swoje zadłużenia, a przede wszystkim jak można wykreślić się z listy KRD dowiecie się Państwo z poniższego artykułu.

Czym jest KRD?

Krajowy Rejestr Dłużników to rejestr zadłużeń osób fizycznych, prywatnych i firm. KRD funkcjonuje na zasadach biur informacji gospodarczych (tzw. BIG-ów) i jest jedną z najbardziej znanych w naszym kraju platform (rejestrów) do wymiany informacji gospodarczych. Dane zapisywane w Krajowym Rejestrze Długów nie dotyczą tylko branży finansowej, ale i sektorów związanych z przemysłem, handlem, administracją, czy usługami. W rejestrach KRD znajdują się tylko i wyłącznie informacje o długach i zaległościach.

6 biur informacji gospodarczej funkcjonujących w Polsce:

  • Krajowy Rejestr Dłużników (powstał najwcześniej ze wszystkich w 2003 roku)
  • Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A.
  • Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
  • ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A.
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej S.A.
  • Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych Biuro Informacji Gospodarczej S.A.

Podstawą prawną działania 6 biur informacyjnych jest ustawa z 2010 roku odnośnie udostępniania informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.

Jak sprawdzić czy jest się w KRD?

Ważną informacją jest, iż osoby fizyczne mogą pobrać raport o sobie za darmo raz na pół roku, z kolei firmy muszą uiścić za to opłatę (249 zł). Pierwszym krokiem w celu sprawdzenia siebie samego jest rejestracja na stronie krd.pl Będzie ona wymagała podanie przez nas imienia, nazwiska, kodu pocztowego, telefonu oraz adres email. Następny krok to potwierdzenie naszej tożsamości i pierwsza próba zalogowania się; będziemy musieli wprowadzić login wraz z hasłem, które wybraliśmy podczas rejestracji. Dalej wybieramy ”Sprawdź swój  PESEL”, by uzyskać raport o sobie. Te same kroki musimy wykonać jeżeli chcemy sprawdzić wiarygodność danej firmy; z tymże na końcu wybieramy „Sprawdź wiarygodność firmy”. Następnie wprowadzamy NIP firmy i otrzymujemy informacje o jej sytuacji finansowej.

A jak wygląda sprawdzenie innej osoby w rejestrach KRD? W pierwszej kolejności musimy otrzymać upoważnienie od konsumenta, które jest ważne przez 60 dni licząc od dnia jego udzielenia. Podczas sprawdzania będziemy potrzebować również numeru PESEL konsumenta oraz daty uzyskania upoważnienia.

Jakie są konsekwencje bycia w KRD?

Posiadania swojego wpisu w KRD może nieść ze sobą kilka nieprzyjemnych konsekwencji. Odczujemy je zwłaszcza jeśli będziemy potrzebowali wziąć kredyt lub pożyczkę. Banki sprawdzają klientów pod kątem wpisów w KRD, dlatego informacja o zadłużeniu na pewno nie wpłynie pozytywnie na zdolność kredytową osoby wnioskującej.

Trzeba jednak podkreślić, że nie jest prawdą jakoby wpis w KRD równał się niemożliwości wzięcia pożyczki. Mamy wprawdzie niewielkie szansę na udzielenie kredytu w banku, istnieje jednak wiele pozabankowych firm oferujących chwilówki lub pożyczki bez KRD, które nie sprawdzają potencjalnych klientów w bazach dłużników.

Jak długo widnieje się w KRD?

Jeżeli chodzi o sam wpis w rejestrze KRD polskie prawo mówi, że dane zadłużonego znikają z bazy, jeżeli upłyną 3 lata od ostatniej aktualizacji oraz nie później niż po upływie 10 lat od momentu zgłoszenia zadłużenia przez wierzyciela. Trzeba również wiedzieć, że wpisy w rejestrze może usuwać sam wierzyciel, po złożeniu wniosku do KRD, oraz w określonych przypadkach samo KRD.

Jak wykreślić się z listy KRD?

W pierwszej kolejności trzeba spłacić ciążące na nas zadłużenie. Po przekazaniu pieniędzy na konto wierzyciela, powinien on w terminie 14 dni od ich otrzymania poinformować o tym, składając odpowiedni wniosek. To na jego podstawie wpis dłużnika zostanie usunięty z bazy Krajowego Rejestru Dłużników. W sytuacji gdyby wierzyciel tego nie zrobił, dłużnik powinien sam zwrócić się w tej sprawie do KRD. Skreślenie z listy dłużników może również nastąpić w wyniku zbycia należności – wierzyciel sprzedał dług, a nowy nabywca nie zaktualizował danych w bazie. Po 14 dniach wpis zostaje usunięty z bazy.

Na koniec trzeba wiedzieć, że nieuczciwe wpisanie do KRD oraz brak wypisu po spłacie zadłużenia do 14 dni może skutkować grzywną do 30 000 zł. W przypadku trafienia do KRD bez żadnego zadłużenia powinniśmy niezwłocznie. wyjaśnić tę sytuację, która może utrudnić nam na przykład zaciągnięcie kredytu, bądź pożyczki w banku.  

Wniosek o wykreślenie z KRD – wzór PDF

W celu wykreślenia niezgodnego w prawdą wpisu w KRD możemy posłużyć się specjalnym wnioskiem, który należy wysłać do KRD mailowo lub pocztą. Poniżej zamieszczamy dla Państwa gotowy wzór, który można pobrać i wypełnić.

4.8/5 - (12 votes)