Zgubiona karta do bankomatu – co zrobić?

Zgubiona karta do bankomatu – co zrobić?

Karta płatnicza to rzecz, bez której większość z nas nie wyobraża sobie codziennych zakupów. Polacy pokochali płatności kartą i chętnie z nich korzystają. Co jednak w sytuacji, gdy zgubimy nasz elektroniczny środek płatniczy? Jak należy postępować, gdy nie wiemy, czy doszło do kradzieży karty, czy też zwyczajnie gdzieś się zawieruszyła? Sprawdź, co robić, gdy zgubisz kartę bankomatową!

Zgubiłem kartę płatniczą – jak postępować?

Nie możesz znaleźć swojej karty płatniczej? Obawiasz się, że mogłeś/łaś ją zgubić, albo – co gorsza – ktoś ją ukradł? Nie czekaj! W tym przypadku liczy się czas. Upewnij się, czy nie ma jej w portfelu, torebce albo czy nie spadła za siedzenie w samochodzie lub nie została zostawiona np. na stole. Jeśli nigdzie nie możesz jej znaleźć, to pierwszym krokiem, jaki należy zrobić, jeśli zgubimy kartę bankomatową, jest jej zastrzeżenie. Należy to zrobić bez zbędnej zwłoki, w końcu chodzi o nasze pieniądze.

Jak zastrzec kartę bankomatową?

Zgłoszenie utraty karty płatniczej i jej zastrzeżenie możesz wykonać na kilka sposobów:

  • w aplikacji mobilnej,
  • za pomocą bankowości elektronicznej,
  • na infolinii swojego banku,
  • w oddziale banku.

Najwygodniejszym i też najszybszym sposobem zastrzeżenia karty jest użycie aplikacji naszego banku. Logując się do niej lub na swoją bankowość elektroniczną wygodnie i natychmiast wykonamy taką operację.

Jeśli nie korzystamy z aplikacji ani bankowości elektronicznej, możemy zadzwonić na infolinię naszego banku. Konsultant po zweryfikowaniu naszej tożsamości, przyjmie dyspozycję.

Inną opcją – jednak już bardziej czasochłonną – jest udanie się do placówki banku i zgłoszenie chęci zastrzeżenia karty. Należy pamiętać, że konieczne jest okazanie dowodu osobistego, co może być problematyczne, gdy nie tylko doszło do kradzieży karty, ale też całego portfela.

Dodatkowo – jeśli nie jesteśmy pewni, czy na pewno zgubiliśmy naszą kartę – możemy skorzystać z takiego rozwiązania jak czasowa blokada karty. W większości banków bez problemu możemy to zrobić, logując się na swoje konto. W ten sposób można zyskać nieco czasu na poszukiwania naszej zguby, ponieważ blokadę można cofnąć. Jest to więc bardzo pomocne rozwiązanie, gdy nie chcemy ryzykować utraty środków z konta, a potrzebujemy chwili, żeby pomyśleć, gdzie mogliśmy zawieruszyć naszą kartę.

Warto podkreślić, że zazwyczaj zastrzec kartę może tylko jej właściciel. Jednak w niektórych sytuacjach banki dopuszczają możliwość, gdy takiej procedury może dokonać inna osoba. Po pierwsze, może to zrobić np. rodzic lub współmałżonek właściciela karty albo inna bliska osoba z rodziny. Warunkiem jest podanie niezbędnych danych dotyczących właściciela karty. Po drugie, takiego zgłoszenia może dokonać osoba, która znalazła kartę płatniczą. Wystarczy, że poda dane znajdujące się na niej, a także swoje imię i nazwisko.

Co się dzieje po zastrzeżeniu karty?

Warto mieć świadomość, że zastrzeżenie karty płatniczej jest jednoznaczne z tym, że nie będzie już można jej używać i nią płacić, np. gdyby jednak się odnalazła. Proces ten jest nieodwracalny, nie można go cofnąć – tak jak w przypadku czasowej blokady karty. Polega na trwałym zablokowaniu wykonywania jakichkolwiek transakcji z konta i zawsze wiąże się z koniecznością wyrobienia nowej karty płatniczej.

Dlatego też kolejnym krokiem, jaki należy uczynić, zastrzegając kartę, jest złożenie wniosku o wydanie nowej. Jest to konieczne, aby móc swobodnie wykonywać płatności np. w sklepach.

Dlaczego szybkie zastrzeżenie karty jest tak istotne?

W przypadku zgubienia lub kradzieży karty jak najszybsze jej zastrzeżenie jest naprawdę bardzo ważne. W ten sposób bowiem możemy zminimalizować ryzyko dokonania przez złodziei kradzieży środków z naszego konta.

Nawet gdy późno odkryjemy nieautoryzowane transakcje na naszym rachunku, to i tak należy jak najszybciej zastrzec kartę. W ten sposób bowiem nie tylko blokujemy możliwość dalszej kradzieży, lecz także zapewniamy sobie spokój, ponieważ od tego momentu odpowiedzialność za bezpieczeństwo pozostałych środków spada na bank.

Dlaczego jeszcze tak ważne jest jak najszybsze zgłoszenie utraty karty? Ponieważ w przypadku naszej opieszałości bank może ją potraktować jako złamanie regulaminu, a tym samym odmówić nam zwrotu utraconych w wyniku kradzieży środków.

Sprawdź także: Ranking kart kredytowych

Co jeśli znajdę zgubioną kartę?

Niekiedy zdarza się, że karta płatnicza, której bez skutku szukaliśmy, jednak po czasie się znajduje. Niestety, jeśli zdążyliśmy już ją zastrzec, to nie będziemy mogli z niej skorzystać, ponieważ będzie już nieaktywna. Jak wspomnieliśmy wyżej – zastrzeżenie karty to proces nieodwracalny. Musimy zatem zawnioskować o nową.

Co jednak w sytuacji, gdy znajdziemy czyjąś kartę bankomatową np. na ulicy? Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do najbliższego oddziału banku, który jest wystawcą karty. Dzięki temu właściciel karty zostanie poinformowany przez bank o znalezieniu karty i możliwości jej odebrania. 

Oczywiście, jeśli taka placówka jest daleko albo nie mamy czasu i możliwości na wizyty w oddziale, możemy zadzwonić na infolinię danego banku, który wystawił kartę.

Dodatkowo warto pamiętać, że zastrzeżenia plastiku można dokonać również dzwoniąc na ogólnopolską infolinię Systemu Zastrzegania Kart pod numer: +48 828 828 828. Co ważne, nie ma tu znaczenia, jaki bank wystawił kartę. Za pomocą tego numeru zastrzeżemy dowolną kartę płatniczą.

Pamiętaj! Jeśli dokonasz zastrzeżenia jakiejś karty, to musisz ją też zniszczyć. Nie jest to nic trudnego – należy po prostu przeciąć ją nożyczkami. W ten sposób oszuści nie będą mogli już skorzystać z takiej karty.

Ochrona prawna posiadacza karty – kto odpowiada za straty poniesione w wyniku kradzieży?

Według ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych od momentu zastrzeżenia karty to bank ponosi odpowiedzialność za wszystkie nieautoryzowane transakcje na naszym koncie. W związku z tym, jeśli pomimo zastrzeżonej karty pojawiły się jakieś dziwne operacje na naszym koncie, to za ich zwrot odpowiada bank. Jako klienci jesteśmy więc od tego momentu chronieni.

Wyjątkiem jest jednak sytuacja, o której wspomnieliśmy wyżej. Mowa o tym, gdy do kradzieży środków doszło na skutek naszego niedbalstwa i nieprzestrzegania zapisów umownych. Chodzi tu np. o sytuacje, gdy klient zostawił kartę w bankomacie, przekazał kartę innej osobie lub nie monitorował na bieżąco transakcji wykonywanych na rachunku, a także gdy nienależycie chronił PIN. Wtedy bank może nam odmówić zwrotu pieniędzy, ponieważ sami przyczyniliśmy się do ich kradzieży.

Warto zaznaczyć jednocześnie, że zgodnie z art. 46 ust. 2 i 3 ustawy o usługach płatniczych, w przypadku transakcji sprzed zastrzeżenia karty jako jej właściciele odpowiadamy za wszelkie nieautoryzowane przelewy, ale do wysokości 50 euro.

Jak wyrobić nową kartę do bankomatu?

Aby wyrobić nową kartę płatniczą, należy złożyć wniosek. Można to zrobić wygodnie w bankowości elektronicznej lub w aplikacji albo np. w placówce bankowej.

Wystarczy wybrać odpowiednie pole z menu, w zależności od banku może to być np. wnioski -> nowa karta, albo np. produkty -> karta -> nowa karta. Całość nie zajmie nam więcej niż kilka kliknięć i jest bardzo intuicyjna. Oczywiście można też udać się do placówki banku lub zgłosić taką dyspozycję na infolinii. Jednak i tak zawsze należy poczekać kilka dni na otrzymanie nowego plastiku.

Po złożeniu wniosku, bank wystawi dla nas nową kartę i wyślę ją do nas pocztą. Zazwyczaj nie zajmuje to więcej niż 7 dni roboczych.

Ile kosztuje wyrobienie nowej karty do bankomatu?

Usługa zastrzeżenia karty zazwyczaj jest darmowa. Jednak w przypadku konieczności wyrobienia nowego plastiku, trzeba liczyć się z poniesieniem dodatkowej opłaty. Na szczęście nie są to duże kwoty. Ich wysokość zależy od cennika danego banku, a także konta wybranego przez klienta. Zazwyczaj jest to koszt od kilku do kilkunastu złotych.

To, ile kosztuje wyrobienie nowej karty, można sprawdzić na stronie swojego banku.

Czy bank sam wysyła nową kartę?

Pamiętaj – bank sam z siebie nie prześle do Ciebie nowej karty płatniczej po zastrzeżeniu wcześniejszej. Musisz zawnioskować o nową. Dopiero po złożeniu odpowiedniego wniosku, nowa karta bankomatowa zostanie do Ciebie wysłana.

Bank sam wysyła kartę do klienta tylko w momencie, gdy upływa jej termin ważności. Wtedy jest ona wznawiana automatycznie i klient otrzymuje ją bez wcześniejszego wnioskowania.

Podsumowując – jeśli zgubisz kartę bankomatową i ją zastrzeżesz, musisz samodzielnie zawnioskować o nową.

Czy nowa karta do bankomatu ma ten sam numer?

Niektórzy klienci zastanawiają się, czy nowa karta będzie miała taki sam numer, jak poprzednia. Niestety nie. Nowy plastik, który otrzymasz, będzie miał inny numer niż ten skradzionej karty czy też zgubionej. Dodatkowo, aby móc nią płacić, będziesz musiał ją aktywować przed pierwszym użyciem i nadać numer PIN. W tym przypadku możesz ustawić taki sam, jak do poprzedniej karty.

5/5 - (1 vote)